On keväthuollon aika!

On keväthuollon aika!

posted in: Uncategorized | 0

Kevät.
Näin viime viikonloppuna ensimmäiset joutsenet ja eilen iso kurkiaura lensi pohjoiseen. Kyllä se todellakin on kevät! No, tänä aamuna heräsimme jälleen valkeaan aamuun, oli yöllä satanut taas useamman sentin lunta. Mutta kevään merkkihän se on sekin. Pian päästään taas pihahommiin ja haravoimaan.

Mutta ennen sitä, miltä tuntuu iho? Kiristääkö? Entä miltä näyttää jalkapohjat? Voitko huoletta vaihtaa sandaaleihin? On aika kuoria ja kosteuttaa ihoa. Eikä sitä jalkojen hoitoakaan kannata jättää ihan siihen, kun ne sandaalit jo voisi jalkaan laittaa.

Olen kävellyt (ja osittain ajanut) kolme päivää pitkin ja poikin Veikkolaa ja jakanut postikorttimainoksia postilaatikkoihin. (Paitsi veikkaan etten ole löytänyt kaikkia laatikoita ja yllättävän moneen laatikkoon ei mainoksia saa laittaa. Tosin joihinkin -ei mainoksia tai ei ilmaisjakelua- laatikkoihin tuli vahingossa pudotettua, ennen kuin aivot rekisteröi: ei mainoksia / ei ilmaisjakelua. Pahoittelut tästä vastaanottajille, jotka eivät mainoksia / ilmaisjakelua halua.)

Kävellessäni mietin, kuinka ihanan aurinkoisista päivistä olemmekaan saaneet viimeisen viikon aikana nauttia. Ja tätähän on luvattu lisää. Kuulemme ja saamme lukea usein auringon haitallisista vaikutuksista. Mutta miten ihanaa olla ulkona, kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja on jo lämmin. Joten päätin siis muistuttaa, että hurraa! Auringolla on meille myös positiivisia vaikutuksia!

Mitä ne auringon (UV-säteilyn) hyvät vaikutukset sitten ovat? Uskoisin, että olemme kaikki samaa mieltä siitä, että hieman (joidenkin mielestä enemmän) ruskettunut iho on kauniimman värinen kuin talvinen ”kalkkilaivan kapteeni” -iho. Auringon säteily saa aikaan myös sen, että ihomme alkaa tuottaa D-vitamiinia. 15 minuuttia kasvot, kaula ja käsivarret paljaana auringon valolle, riittää yhden päivän D-vitamiinin tuotantoon. Koko päivän auringossa oleminen vastaa sitä, että sinulla on ”varastossa” kolmeksi päiväksi D-vitamiinia. (Siksi tarvitsemme talvella D-vitamiinia purkeista.)

Kukaan meistä ei varmaan voi väittää vastaan, etteikö auringon valo piristäisi meitä ja saisi meitä hymyilemään herkemmin? Ei tietoakaan kaamosväsymyksestä tai ärtymyksestä! Ainakin minun terapeuttini (kutsun kirkasvalolamppuani terapeutiksi) saa nyt olla lomalla. Valolla on se vaikutus, että on pirteämpi ja sen ajan mitä nukkuu, nukkuu hyvin.

Valo ja lämpö sekä kosteampi ilma saavat myös verenkierron ja sitä myöten aineenvaihdunnan vilkastumaan. Tämä taas vaikuttaa siihen, että myös iho voi paremmin ja paksuuntuu kesän aikana (=suojautuu säteilyltä). Aah, ihanaa! Voi taas saunoa, käydä suihkussa tai uimassa ilman, että on uitava rasvasaavissa peseytymisen jälkeen (henk.koht., mutta tiedän, että pätee moneen muuhunkin).

Varmaan sitä oppikirjoissa (kansioissa; muistiinpanoissa) olisi muitakin auringon hyviä vaikutuksia iholle, mutta nämä nyt tulivat itselle kävellessä mieleen. Myös se, että muistetaan vain suojata ihoa auringolta (mitä korkeampi suojakerroin -ainakin alkuun- sitä parempi) ja muistetaan aikaväli klo 11-15, silloin UV-säteily on voimakkaammillaan, joten yritetään välttää liikaa auringossa oloa tuolla välin. Ja NAUTITAAN jokaikisestä aurinkoisesta, valoisasta päivästä! Kyllä sitä ”pimeetäkin” sitten tulevassa riittää, mutta onneksi siihen on vielä piiiiitkä aika. NYT ON KEVÄT!

<3 Anni